خصوصیات روح چیست ؟
خصوصیات روح :
1 – تقدّس و طهارت :
خداوند متعال در آیات متعدد این روح را متصف به صفت قدس و طهارت نموده است .
قال الله تعالی : « وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ » . ( بقره آیه 87 )
و به عيسی بن مريم دليلهای روشن عنايت کرديم و او را به روح القدس تاييد نموديم .
و
قال الله تعالی : « إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَى وَالِدَتِكَ إِذْأَيَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ ..» ( مائده آیه 110 )
خدا به عيسی بن مريم گفت : نعمتیرا که به تو و مادرت ارزانی داشته ام ياد کن ، آن زمان که به روح القدس ياريت کردم .
2 – وسیله تأیید الهی بندگان صالح :
قال الله تعالی : « لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشيرَتَهُمْ أُولئِكَ كَتَبَ في قُلُوبِهِمُ الْإيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنه ..» . ( مجادله آیه 12)
هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند نمىيابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى كنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندانشان باشند آنان كسانى هستند كه خدا ايمان را بر صفحه دلهايشان نوشته و با روحى از ناحيه خودش آنها را تقويت فرموده .
3 – منسوب به خداوند است :
آیات دیگر مؤید این است که مبدأ پیدایش روح خداوند است .
قال الله تعالی : «فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا» . ( مریم آیه 17 )
و ميان خود و آنان حجابى افكند (تا خلوتگاهش از هر نظر براى عبادت آماده باشد). در اين هنگام، ما روح خود را بسوى او فرستاديم و او در شكل انسانى بىعيب و نقص، بر مريم ظاهر شد!
خداوند متعال در این آیه شریفه روح را با تعبیر روحنا به خود منسوب فرموده است .
چنان که مرحوم علّامه طباطبایی در تفسیر المیزان آورده اند : مبدأ حیات که جاندار به وسیله آن قادر بر احساس و حرکت ارادی می شود ولی مراد از روح ، در آیات همان روح و نفس و نام نفس ناطقه می باشد که در کالبد همه ی افراد انسانهای موجود ، وجود دارد و وجود آن از ناحیه خدا و وابسته به اوست .
4 – تجرّد و قابل قسمت نبودن :
در نوشته جات بالا گذشت .
5 – ملازم و متحد بودن حقیقت انسان یا همان روح با ملائکة الله در عین غیریّت :
قال الله تعالی : « تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربّهم من کلِّ امر » . ( قدر آیه 4 )
ملائکه و روح به اذن پروردگار خود در شب قدر از جهت هر امری که حامل آن هستند فرود می آیند .
« یوم یقوم الروح و الملائکة صفّاَ » . ( نبأ آیه 38 )
قیامت روزیست که روح و ملائکه با صفوف خاصی قرار می گیرند .
در حقیقت ملائکه جلوه ای و مرتبه ای از حقیقت روح است که روح بر آن قائم و اصل آن است .
6 - موجودی امری است :
چنان که در مباحث و آیات گذشته ذکر شد ، روح به خلاف جسم انسان که به تدریج خلق گردیده به محض اراده الهی و امر حضرت حق هست و وجود پیدا گردیده است .
این مبحث همچنان ادامه دارد ...